Do zakresu zadań należą:
1. Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów.
2. Wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i wielojęzycznych z aktów stanu cywilnego.
3. Wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących:
a) zmiany nazwiska i imienia,
b) skrócenia terminu wyczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
c) sprostowania, unieważnienia i ustalenia treści aktu stanu cywilnego,
d) odtworzenia i uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego,
e) wpisania aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą do polskich ksiąg,
f) zawarcia małżeństwa poza lokalem USC
4. Wydawanie postanowień w sprawach:
a) udostępnienia ksiąg upoważnionym przedstawicielom organów państwowych oraz instytucji naukowych w celu przeglądania,
b) zastąpienia zaginionej lub zniszczonej księgi lub jej części odpisem,
5. Wydawanie zaświadczeń:
a) o dokonanych wpisach, ich braku, zaginięciu lub zniszczeniu księgi,
b) o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
c) o braku okoliczności do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
6. Przyjmowanie oświadczeń dotyczących:
a) wstąpienia w związek małżeński,
b) powrotu małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
c) wstąpienia w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
d) potwierdzenia wyboru nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
e) nadania dziecku nazwiska męża matki,
f) zmiany imion dziecka wpisanego do aktu stanu cywilnego w chwili jego sporządzenia,
g) uznania ojcostwa dziecka,
7. Przyjmowanie zapewnień o zamiarze wstąpienia w związek małżeński.
8. Powiadamianie Sądu Opiekuńczego i Rodzinnego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie przez Sąd postępowania z urzędu.
9. Powiadamianie stron o nieważności małżeństwa wyznaniowego z powodu niedotrzymania terminu ważności dokumentów.
10. Wykonywanie w formie aktów stanu cywilnego lub wzmianek postanowień i wyroków sądów krajowych.
11. Wykonywanie orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych wydanych w sprawach cywilnych.
12. Występowanie do Sądów o sprostowanie lub o unieważnienie istniejących aktów błędnie lub nieściśle sporządzonych.
13. Przyjmowanie przez Kierownika USC oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy w postaci testamentu alograficznego.
14. Prowadzenie archiwum Urzędu Stanu Cywilnego:
a) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego z okresu ostatnich 100 lat,
b) przechowywanie wtóropisów ksiąg stanu cywilnego z gmin byłego powiatu pińczowskiego,
c) tworzenie, kompletowanie i przechowywanie aktów zbiorowych do aktów stanu cywilnego,
d) prowadzenie rejestru ksiąg oraz skorowidzów alfabetycznych dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów,
e) dokonywanie w księgach wzmianek dodatkowych i przypisków dotyczących zmiany treści aktów,
f) powiadamianie innych USC i biur ewidencji ludności o dokonywanych zmianach w aktach stanu cywilnego,
g) przekazywanie 100-letnich ksiąg do archiwum państwowego,
15. Prowadzenie rejestracji komputerowej zdarzeń z zakresu stanu cywilnego.
16. Współpraca z polskimi placówkami konsularnymi za granicą, z placówkami państw obcych w Polsce.
17. Występowanie z wnioskami o nadanie „Medalu za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie uroczystości 50-lecia i 60-lecia pożycia małżeńskiego.
18. Powiadamianie Sądu o urodzeniu dziecka przez matkę nieletnią.
19. Powiadamianie o zgonie cudzoziemca właściwą placówkę konsularną.
20. Powiadamianie o zawarciu małżeństwa przez cudzoziemca oraz o zgonie cudzoziemca, urzędy stanu cywilnego miejsca jego urodzenia.
21. Przyjmowanie zgłoszenia zdarzeń z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiły na obszarze działania innych Urzędów Stanu Cywilnego.
22. Wprowadzanie zasobów archiwalnych znajdujących się w księgach stanu cywilnego do komputerowej bazy danych.
23. Sporządzanie statystyki miesięcznej urodzeń, małżeństw i zgonów dla Głównego Urzędu Statystycznego.
24. Pobieranie lub zwrot opłaty skarbowej z zakresu działań wykonywanych przez USC.
25. prowadzenie Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności,
26. realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, a w szczególności:
1) prowadzenie rejestru mieszkańców,
2) prowadzenia rejestru zamieszkania cudzoziemców;
3) prowadzenie stałego rejestru wyborców,
4) prowadzenie spraw meldunkowych ludności,
5) wydawanie, wymiana i unieważnienie dowodów osobistych,
6) prowadzenie rejestru dowodów osobistych i udostępnianie z niego danych,
7) prowadzenie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
27. przesyłanie dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat.
Uwagi:
1. Do końca 1945 roku prowadzona była wyznaniowa rejestracja stanu cywilnego w parafiach. Do 1919 roku księgi były prowadzone w języku rosyjskim.
W Urzędzie Stanu Cywilnego w Pińczowie znajdują się księgi:
a) urodzeń, małżeństw i zgonów z parafii: Pińczów, Bogucice, Młodzawy, Krzyżanowice, Zagość obejmujące zdarzenia za kres ostatnich 100 lat,
b) urodzeń, małżeństw i zgonów wyznania mojżeszowego obejmujące zdarzenia za kres ostatnich 100 lat (...-1941 r.)
2. Od 1946 roku prowadzona jest cywilna rejestracja stanu cywilnego w Urzędzie Stanu Cywilnego w Pińczowie oraz przejściowo w byłych Gromadzkich Radach Narodowych:
Bogucice (1955-1959), Brzeście-Włochy (1955-1959), Gacki (1973-1976), Kopernia (1955-1959), Kozubów (1955-1959), Krzyżanowice (1955-1972), Młodzawy (1955-1959), Szarbków (1955-1959), Zagość (1955-1959),
3. Sposób załatwiania spraw w USC opisany w BIP na stronie - Sprawy obywateli